Eerste schoolweek!

9 september 2012 - Ann Arbor, Michigan, Verenigde Staten

4 september was het dan eindelijk zover, mijn eerste schooldag en dat was toch wel erg spannend. Gelukkig had ik al iemand om mee naar school te rijden (Arianne) dus was ik niet helemaal alleen. Als je als senior met de schoolbus gaat ben je namelijk ook best een loser, want bijna iedereen heeft zijn rijbewijs in het laatste jaar van highschool.

Omdat school hier al om 7:30 (!!!!!!!!) begint en al om 7:00 uur wordt opgehaald had ik mijn wekker al om 5:45 gezet, ik wilde namelijk niet te laat komen op mijn eerste schooldag. In Amerika is het een gewoonte om een foto te maken van elke eerste schooldag, dus dat moest natuurlijk ook gedaan worden. Ik heb trouwens de ''mooiste'' rugzak ever, een roze! Op het Jac. P heeft bijna niemand meer een rugzak, maar hier.. iedereen!! En geen kleine hoor, alsof ze 2 weken gaan kamperen zo groot. Mijn tas is niet zo groot en zeker niet zwaar want ik heb namelijk maar 2 boeken en die zijn allebei voor theater. Ik zie je al denken, heb je daar boeken voor nodig? Blijkbaar.

Ik zal jullie even wat uitleggen over het schoolsysteem hier. Je dag begint om 7:30 en elke les duurt ongeveer 70 minuten, ook heb je maar 1 lunch van een half uurtje. Ook een verschil is dat ik elke dag precies hetzelfde rooster heb, dus niet de ene dag dat vak en dan de volgende dag niet. Opzich wel makkelijk want zo wist ik al de 3e dag precies waar ik heen moest want de vakken hebben vaste lokalen. Ook een verschil is dat je niet alleen met mensen uit jouw jaar zit, ik zit dus ook bij kindjes van 14/15 in sommige klassen. En omdat de mensen al zo klein zijn hier, voel ik me al helemaal een reus haha! Een totaal nieuwe dimensie voor me, aangezien ik als ''dwerg'' wordt beschouwd door mijn vrienden in Nederland.

Het schooljaar is ingedeeld in trimesters, een trimester is ongeveer 3 maanden. Mijn vakken voor dit trimester zijn:

Yoga. Daar begin ik dus elke ochtend mee, en ik kan je vertellen.. daar sta je niet altijd om te springen om 7:30 s'ochtend. Maar aangezien het eten hier 'iets' vetter is als ik gewend ben, is het voor het goede doel. Wat zal ik slank worden haha.

Politics of race, gender and class. Ik zal het even vertalen voor de niet-taalknobbels onder ons.. Het gaat over het verschil tussen rassen, geslacht en klassen. Echt een super leuk vak aangezien dit nog een groot issue is in Amerika. Bijvoorbeeld dat homo's niet in elke staat mogen trouwen, en nog veel meer dingen waar veel personen anders over denken. Super intressant!

Art and Design. Met dit vak zit ik bijna alleen met freshman (bruggers), Het klinkt intressant maar is te vergelijken met tekenen op het Jac. P.

Na dit uur heb ik lunch en is het inmiddels 11:21 en duurt tot 11:51. Ik denk dat Skyline trouwens de school is met de meeste regels ever. Je mag namelijk de lunchroom niet verlaten, je moet een WC-pas hebben al wil je naar de WC etc. Heel apart, maar je went eraan.. Ook als je eerder klaar bent met omkleden bij yoga mag je niet alvast naar de andere klas lopen, dat is strikt verboden. Wie verzint dat?!

Theater. Dit vak wilde ik eigenlijk niet kiezen, maar omdat ik Theater Design wilde moest ik eerst theater hebben gehad, dus ik hoop dat dat het waard is. Het lokaal is wel heel vet, het is namelijk in een auditorium. Voor de mensen die Glee kijken: waar ze optredens geven en soms gaan oefenen! Ik vind het zelf niet echt een topper om op te treden maar het is het waard als je alle andere mensen gaat zien. Sommige hebben echt talent, not me.

Forensics. Voor de mensen die CSI kijken, nou dat is mijn vak. Vingerpinten, bloed, getuigen, bewiijs etc. Het is niet allemaal heel serieus maar het is leuk om te leren over iets wat compleet nieuw voor je is. Met dit vak heb ik wel het meeste moeite omdat er veel moeilijke woorden worden gebruikt maar iedereen is heel aardig en als ik dan iets niet snap staat iedereen klaar om te helpen. Super aardig.

Om 2:25 p.m is mijn schooldag over en ben ik meestal helemaal kapot omdat het veel energie kost om alles in het engels te doen maar dat gaat steeds beter gelukkig. Veel mensen vragen: ' Hoe gaat het met je engels?" Nou.. dat kan ik niet echt zeggen.. Ik ben degene die hier het slechtst engels spreekt dus ik kan het niet echt vergelijken met hoe het was. Dat kan ik waarschijnlijk pas als ik weer in Nederland ben.. Wel toen ik afgelopen donderdag met papa ging skypen moest ik toch wel zoeken naar bepaalde woorden omdat ik de hele week alleen maar in het engels zat. Ik dacht serieus: Naom, doe even normaal, je bent gewoon Nederlander en zit pas iets meer als een maand in Amerika.. Zo zie je maar hoe snel het gaat.

Als jullie meer vragen hebben, kunnen jullie gewoon reageren en geef ik antwoord want ik ben waarschijnlijk wel weer wat vergeten! Ik hoop dat jullie het weer een leuk blog vonden om te lezen!

1. Danny:
    9 september 2012
    Hee naomi gaaf he vooral die yoga les haha
  2. Annelies:
    9 september 2012
    Hey lieve schat, het klinkt allemaal superleuk zeg en bar interessant! Wat een aparte vakken zeg, wat is er gebeurd met de normale vakken? Hier weinig nieuws, Maart is nog aan het werk bij het Hof van Kijkuit, vanavond gaan we lekker samen "Boer zoekt vrouw"en, nu al zin in. Het was dit weekend echt megamooi weer, hullek. Morgen schijnt het helaas over te zijn met de zon. Doeikoei en tot het volgende reisverhaal. Xx de Bussen
  3. Oma:
    9 september 2012
    hay naomi,wat een leuk rooster heb je,je zou bijna denlen een feest pakket maar day is natuurlijk niet zo.Fijn dat je het zo naar je zin hebt,ik kom eerdaags op skype met je,dan zien we elkaar weer even.Lieverd hou je goed en een dikke zoen van mij,dag lief xxx
  4. Martijn:
    9 september 2012
    Hey, wat heb je er weer een geweldig verhaal van gemaakt...:-). En wat een indrukken die eerste weken! Wat doe je als je je wc pas vergeten bent...?

Freshmen is ook een mooie naam voor bruggers.... :-). En op mijn eerste freshman dag kon ik ook 2 wkn kamperen met de hoeveelheid spullen....
    Gelukkig kom jij altijd vroeg je bed uit, dus dat yoga red je makkelijk! En je wordt lenig!
    Geniet!
  5. Ellen:
    10 september 2012
    Hey mop,

Wat heb je toch weer een heerlijk verhaal geschreven, daar moet je ook wat mee gaan doen! Ik ben weer trots op je, maar dat was ik ook al. We skypen vanavond , wij zijn online, log maar in als je thuis bent!

Kris en Nancy de groetjes!

XX love u, mama
  6. Machteld:
    12 september 2012
    Starten met yoga, dat zou wat zijn geweest voor 5hf!
  7. Zehra:
    19 september 2012
    Lieve Naomi,wat een leuke verhaal allemaal :-)) zo te lezen heb je best moeten met Engels net als ik met Nederlans hoor hahaha
    Vooral dat op skype met papa; Ik dacht serieus: Naom, doe even normaal, je bent gewoon Nederlander hahaha
    Succes met alles,dikke kus van mij XXX
  8. Dar:
    28 september 2012
    Wat heb je een geweldige vakken!
    Het is weer een genot om je verhaal te lezen! Geniet, leer, have fun en ik ben benieuwd om mijn jongens je nog verstaan als je terug bent ;-).
    x van ons