Afscheidstrip Istanbul met mama!

11 juli 2012 - Istanbul, Turkije

Om nog even gezellig met z'n 2e weg te gaan, had mama besloten om een citytrip met mij te maken. Ik mocht zelf bepalen waarheen..moeilijk..moeilijk.. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de turkse stad Istanbul!! Dit was zeker een goede keuze.

We stapten afgelopen vrijdag (6 juli) in het vliegtuig en binnen 3,5 uur kwamen we aan in Istanbul. Visum gekocht, paspoort controle en gaan! We kwamen aan bij het hotel, maar werden de eerste nacht overgeboekt naar een ander hotel in dezelfde straat. Prima! Lekker gegeten in ons eigen hotel (Gülhane Park Hotel) en lekker slapen, want morgen staat er van alles op het programma!

Vroeg de wekker gezet. want we gaan naar de Hagia Sofia. Dit is een voormalige kathedraal en moskee, tegenwoordig is het een museum. Super gaaf gebouw! Veel mensen vragen zich af waarom het geen 8e wereldwonder is, ik ook! En natuurlijk veel foto's gemaakt als echte toeristen! Daarna gingen we naar de Blauwe Moskee, ook wel de Sultan Ahmetmoskee genoemd. Maar aangezien niemand die naam kan onthouden, houdt iedereen het maar op Blauwe Moskee. Super gave buitenkant! Binnenkant was ook mooi, maar valt tegen nadat je in de Hagia Sofia bent geweest. Mama en ik moesten ook een prachtige rok en hoofddoek om, het is en blijft een moskee. Daarna lekker wat gegeten, en wat moet je anders eten dan KEBAP? Heerlijk! Toen zijn we op aanraden van ons lieve obertje Arif naar de basiliek van Cisterne, dit is een ondergrondse wateropslagplaats. Niet echt boeiend zou je denken, maar het was echt super gaaf! Je moet denken aan de film Harry Potter en de geheime kamer, en dat Harry dan met de slang gaat vechten. Zo zag de ruimte eruit! In de avond lekker uiteten geweest en vrienden gemaakt met het personeel, het eten was ook super lekker! Gelukkig konden we deze avond wel in ons eigen hotel slapen!

De volgende dag konden we een beetje uitslapen en pakten rond een uur of 10 de hop-on hop-off bus. We gingen er iets te vroeg uit, dus moesten nog een endje lopen. Maar uiteindelijk kwamen we aan bij de Galata toren. Deze toren is 60 meter hoog en je kunt helemaal boven rondom lopen, zo krijg je een super gaaf uitzicht! Boven is ook een restaurant, daar nog even wat gedronken! Daar kwamen we erachter dat we erg dichtbij een grote winkelstraat waren, en wat ga je dan natuurlijk doen? SHOPPEN! Na dit geweldige moment zijn we naar een restaurant gegaan met super mooi uitzicht. In de avond werd er door de bus een 'night-tour' georganiseerd en aangezien het niet heel relaxed is om als 2 vrouwen alleen door de stad te lopen s'avonds, leek ons dat een goed idee! We reden van het Europese gedeelte naar het Aziatische gedeelte van Istanbul. Nu kan ik eindelijk zeggen dat ik in Azië ben geweest! We stapten uit op het hoogste punt en hebben daar op terras gezeten met een prachtig uitzicht en de zonsondergang, heel mooi!

Deze dag hebben we als eerst een boot tour gemaakt over de bosporus, dit is een soort zeestraat tussen de Zwarte Zee en de zee van Marmara. Veel leuke mensen ontmoet en zelfs dolfijnen gespot, echt super gaaf!! Dit kwam bijna niet voor dus we hebben mazzel gehad! Ook waren er Zuid-Afrikaanse mensen op de boot en die praten ook een soort van Nederlands, dus we konden gewoon communiceren. Na ons bootavontuur hebben we een taxi gepakt naar de Grote Bazaar.Dit is een van de grootste overdekte markten ter wereld met meer dan 58 straten, 1.200 winkels en heeft tussen de 250.000 en 400.000 bezoekers per dag. Shopping time dus! Natuurlijk weer veelste veel geld uitgeven, maar wel een super leuke middag! In de avond weer bij hetzelfde restaurantje gegeten, als eergister.

Ons laatste dagje was alweer aangebroken en hadden het idee om naar het Topkapi paleis te gaan. Hier heeft lang een Osmaanse Sultan gewoond. Intressant leek ons, maar...wat bleek: dinsdag gesloten! Dus change of plans! Toen kwam mama met het geweldige idee om naar een hamam te gaan. Die bij ons in het hotel ging pas om 12 uur open dus zijn we naar een echte sauna gegaan. Het was echt even genieten! Een hamam-massage en een voeten massage. Hierna ben je natuurlijk zo gaar als een kanarie, maar we moesten nog terug naar het hotel helaas..We zijn nog twee kleine moskees in geweest en hebben nog even wat gegeten op het terras. Toen helaas terug naar het hotel om onze koffers te pakken en te wachten op onze transfer. De man die ons wegbracht, en overigens ook heen bracht is de meest ranzige man die wij in Istanbul hebben gezien, inclusief een centenbak! Maarja, aangekomen op het vliegveld Atatürk ging alles super snel en ben je binnen 3 uurtjes weer terug in je eigen kikkerlandje waar lekker de koeien in de wei staan!

1. Ellen:
    12 juli 2012
    Lieverd, wat heb je er weer een leuk verhaal van gemaakt!
  2. Annelies:
    Ik kijk nu al uit naar je USA weblog!! Xx
  3. Martijn:
    12 juli 2012
    topverhaal! En heel herkenbaar, gelukkig!
  4. Miranda:
    17 juli 2012
    Je blog gevonden!
    Leuk verhaal heb je al geschreven over je trip met je moeder...
    Je laatste weekje in NL, was leuk je gister nog even gesproken te hebben.
    Nu nog ff lekker genieten met je familie en vrienden.
    Ik wens je een hele goede vlucht!
    Ik ga je blog volgen...
    Liefs, Miranda